Fläsklägg.

"I forntiden fanns på Svinsta skär två grisar vid namn Elof och Rutger Svinsson som blev ganska trötta på att användas som spelpjäser i det urgamla spelet grisstötning. Det fick stiga upp i svinottan när de helst vela ligga och tryna i sin stia och de blev fulla av blåmärken på skinkorna under spelets gång. Bröderna Svinsson bestämde sig för att tälja två små kultingar av trä, att användas i stället för dem själva. Natt efter natt snidade de på sina konstverk. Sista natten råkade Elof tappa grisarna på¨stians golv när han skulle räcka dem till Rutger för att han skulle måla dem vackert skära.

"Ett blev en svinrygg och ett tryne." sa Elof och så var idén till spelet 'Kasta Gris' född.

Spelet blev en ofantlig 'suggcé' bland invånarna på Svinsta skär. Elof och Rutger förundrade sig över sitt dina tryne och affärer. Framgångarna gjorde dem förmögna och dessutom sparade de nu pengar när de inte behövde gå till doktorn så ofta för att få skinkorna omplåstrade.

En del av överskottet skänkte de till ortens gris-sjukhus - och det var verkligen inte att kasta pärlor för svin!"







Jonas har inhadlat ett efterlängtat spel idag. kasta Gris. YAY! Vi spelade två omgångar och jag vann båda. Som Jonas sa 'jag kanske inte är nått svin iaf' EHE :D

Annars så har vi käkat god mat och kikat film, 'Ironman 2' Den var grejt, med riktigt bra specialeffekter må jag säga (:





Btw, var ju veschta dramat på lidl när jag var där och hade idag, när jag kom dit och skullegå in igenom ingången så stod en av personalen och höll i en kille och försökte slita in han i affären. Sen när jag stod i kön till kassan fick jag veta att det var en kille som hade snattat och killen från kassan försökte få in han i affären igen, men han (snattaren) försökte bara slita sig loss. Tydligen är det de enda personalen får göra: försöka dra in snattarna i butiken, för om dom skulle ta tag i typ armen på snattaren eller vara mer hårdhänta kan dom bli anmälda (?!) Helt crazy.

Nu ska jag gå och äta lite godis, idag är det LÖRDAG! YAY!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0